Urheiluseurasi osaamisessa Somen mentävä aukko?

Sosiaalisen median hallitsemisessa tuntuu harva seura olevan etujoukoissa. Omien kokemusten mukaan suhtautuminen on useimmiten tähän kanavaan välinpitämätöntä tai jopa avoimen pilkallista.

Eräässäkin urheilujärjestössä kokeneemman kaartin työntekijät lähinnä vain vitsailivat ”kaiken maailman viserryksistä”, joihin organisaation some-myönteisimmät tyypit kuulemma olivat hurahtaneet.

Mutta onko sosiaalinen media vain ajanhukkaa vai voisiko jopa olla se puuttuva palanen urheiluseurasi toiminnan saamisessa seuraavalle tasolle?
 

Omia kokemuksia viime ajoilta somen voimasta


 
Allekirjoittanut on nyt viime vuodet testaillut lähinnä Facebookin ja Twitterin käyttöä tämän bloggailun lisäksi. Ne ovat molemmat osoittautuneet oivallisiksi kanaviksi, vaikkakin hyvin erilaisiksi.

Facebookissa erilaisia ryhmiä vedän tällä hetkellä useita. Muun muassa valmentamieni aikuisten kuntokorisporukoiden pelaajia on yli 200 henkilöä suljetussa Facebook-ryhmässämme. Tämä on on toiminut erinomaisena yhteisöllisyyden lisääjänä porukassamme ja tiedotusknavana toimisen ohella muun muassa aktiivisten keskustelujen kautta.

Myös tämän blogin maksuttomaan Sisäpiiriin liittyneille tarjolla olevassa suljetussa Facebookryhmässämme nyt jo 364 jäsentä ja ajankohtaista ajatustenvaihtoa pinnalla olevista aiheista käydään lähes päivittäin.

Some

Kuva: Sisäpiirin Facebook-ryhmä

 

Twitteri taas on ollut huippuhyvä kanava käydä keskusteluja nopeasti ja tehokkaasti. Samalla on verkottunut erinomaisesti ja saanut kontakteja hienoihin ihmisiin laajasti erityisesti liikunta-alalta, joihin muuten ei olisi todennäköisesti koskaan törmännyt.
 

Mutta miten urheiluseurani voisi hyötyä somesta?


 
Yksi merkittävimmistä eduista aktiivisessa ja laadukkaassa some-näkyvyydessä on seuran julkisuuskuvan tai hienommin bräbdin kehittyminen.

Kyllä vuonna 2015 antaa seurasta monissa piireissä aika vanhanaikaisen kuvan, jos sosiaalinen media täysin loistaa poissaololla tai siellä todella hiljaista aktiivisen laadukkaan materiaalin tuottamisen sijaan.
 
 
Somea lukuina

Kuva: Somea lukuina antamaan kuvaa sen määrästä joka minuutti

 

Ja jos nyt jo mietit, ettei minulla henkilökohtaisesti ainakaan ole aikaa vielä sadanmiljoonan muun jutun lisäksi jotain someilua harrastamaan, niin tämän(kin) asian voi seurassa hoitaa joku muu.

Olennaista on kuitenkin, että se kuuluisa joku tai mieluummin toki jotkut löytyvät, jotta puhumisen sijaan muuttuu käytännöksi.
 

Iso ahaa-elämys Facebook-mainosten tehosta viime viikoilta


 
Ystäväni ja urheiluseuratyön ammattilaisen Petri Selkeen tulokset Lahdesta saivat itseni noin kuukausi sitten tajuamaan, että mainontakanavana kannattaisi somea myös ehdottomasti testata.

Petri kertoi nimittäin heidän seuransa saaneen käsittämättömän hyvin kokeilijoita koristoimintaansa laittamalla jonkun verran euroja Facebookin maksettuun näkyvyyyteen.

Itselläni oli juuri alkamassa uudessa seurassani Helmi Basketissa uusien lasten ja aikuisten maksuttomien koriskoulujen markkinointi ja siinä mielessä osui loistavaan saumaan.

Päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja myös testata mainontaa perinteisen ”laitetaanpa tämä ilmoitus tähän seuran seinälle nettisivujen lisäksi ja toivotaan parasta” -taktiikan lisäksi.

Lyhyesti tiivistettynä kampanja oli huikea menestys pienen seuramme mittakaavassa. Saimme reilun 500 euron mainosbudjetilla 71 kappaletta 2005-2010 -syntynyneitä tyttöjä maksuttomaan Pikkusudet-koripallokouluumme.

Myös aikuisten maksuttomiin Korispiste koripallokursseihin 63 osallistujaa sekä 9 pelaajaa suoraan kuntokorisryhmiimme.
 

Ekat 7 päivää

Kuva: Tässä ensimmäisen seitsemän päivän osalta mainosbudjetti ja 10 päivää loppujen lopuksi mentiin

 
Hintaa per kokeilemaan saatu uusi pelaaja tuli siis noin 4 euroa. Jokainen urheiluseuran taloudesta mitään tietävä ymmärtää saman tien, että uuden joukkueessa aloittavan jäsenen arvo on euroissa keskimäärin vähintään satoja euroja ja joissain tapauksissa jopa tuhansia.

Neljän euron hankintakulut per pelaaja siis nauretavan alhaiset ja bonuksena tässä mallissa on myös helppous. Juuri äsken aloitin toiselle seuralle Facebook-mainoskampanjan tässä sohvalla makoillen ja vähän läppäriä naputellen.

En ainakakaan itse ole yhtä tehokasta ja kevyttä tapaa jäsenhankintaan seuraihmiselle vielä löytänyt.
 

Mitä minun seurani kannattaisi nyt konkreettisesti tehdä?


 
Yhdellä sanalla sanoen:

Aloittaa

Jos ei vielä seuralla Facebooksivua ole, niin pistäkää se tänään pystyyn. Vie noin 15 minuuttia maksimissaan.

Helmi Basketillakaan ei vielä kuukausi sitten sivua ollut ja nyt yli 400 tykkäystä.

Otimme seuran toisen valmentajan kanssa ekan vuorokauden aikana kisan kumpi kerää enemmän kavereistaan tykkääjiä ja tämän ansiosta saimme yli 300 henkilöä painamaan like-nappia ensimmäisen 24 tunnin aikana 🙂

Olennaisinta siis aloittaa. Jos et tiedä mistä, niin Facebook hyvä starttipaikka. Sitten Instagrammit, Twitterit, YouTubet ja muut sen jälkeen hallintaan.

Jos ei aihe itseäsi kiinnosta, niin etsi joku jota inspiroi ja näkee mahdollisuudet. Anna hänelle valtaa ja vastuuta sekä pistäkää homma rullaamaan.
 

Oletko valmiina Periscope Perjantaihin?


 
Itse olen löytänyt viimeisen viikon aikana uuden suosikki some-kanavani Periscopen.

Jos et ole siitä kuullut, niin ei ihme. Vasta 15 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti tässä yhdessä nopeimmin kasvavassa sosiaalisen median ilmiössä.

Kyseessä on maksuton videostriimaus appi, jossa kuka vain voi lähettää ja vastaanottaa livenä lähetyksiä. Niihin voi myös osallistua chätin kautta lähetyksen ollessa livenä ja sen vuoksi erittäin henkilökohtainen kanava kohderyhmälle.
 

Periscope

Kuva: Tässä kuvakaappaus eilisestä Periscope lähetyksestä, johon osallistuin

 
Lähetykset myös automaattisesti säilyvät vuorokauden palvelussa eli voit suosikkejasi katsoa silloin kuin sinulle sopii.

Tämä palvelu muun muassa antaa mielettömiä mahdollisuuksia oman kohderyhmän tavoittamiseen ja kanssakäymiseen heidän kanssaan maksutta nopeasti ja persoonallisesti.

Itse päätin nyt testata kuukauden lähetyksiä Periscopen kautta ja aloitan huomenna 18.9. Periscope Perjantailla klo 15.

Olet tervetullut mukaan ”ensi-iltaan”, jossa aiheena juuri somen mahdollisuudet urheiluseuroille.
 

Miten pääset mukaan?


 
Lataa maksuton appi, joka tarjolla sekä iPhoneen tai Androidiin nimellä Periscope appi-kaupassa ja rekisteröidy.

Etsi allekirjoittanut palvelusta nimellä @mantylamikko ja laita seurantaan.

Salli appin lähettää sinulle viestejä, niin se ilmoittaa kun lähetykseni alkaa.

Sitten vain osallistut lähetykseen helpoimmillaan vain katsomalla eli mitään pakkoa ei le kommentoid 🙂

Lähetykset todennäköisesti noin 5-30 minsan mittaisia aiheesta riippuen. Tarkoitus testata tätäkin seuraanvan 31 päivän aikana ja katsoa toimiiko vai ei omana kanavani.

Eli nyt rohkeasti appi puhelimeen ja huomenna nähdään.

Tarjoitus on maksuttoman Sisäpiirimme Facebook-ryhmässä sitten aina jatkaa keskusteluja eli kannattaa nyt samantien myös liittyä tuosta alta Sisäpiiriin, jos et vielä muuten jäsen ole.

Jos pidit kirjoituksesta, niin jaa omissa verkostoissasi helposti artikkelin lopussa olevien some-nappien kautta.

 

Liity nyt maksuttomaan Aina Ennenkin Sisäpiiriin yli 630 sisäpiiriläisen joukkoomme ja saat muun muassa seuraavat edut:

 
1) Uutiskirjeen kautta tiedon uusista blogipostauksista aina kätevästi meiliisi.

2) Osallistumisoikeuden vain Sisäpiiriläisille pidettäviin ilmaisiin nettiseminaareihin.

3) Pääsyn suljettuun Aina Ennenkin Sisäpiirin facebook-ryhmään, jossa jo yli 320 jäsentä tällä hetkellä.

4) Maksutta Sisäpiiriläisille Sporttisaitin kanssa yhteistyössä tehdyn 23 sivuisen E-kirjan ”Jäsenet ja varainhankinta”.

5) Vain Sisäpiiriläisille suunnattuja tarjouksia.

–> Liity Aina Ennenkin Sisäpiiriin!

Kannattaa tarkistaa, ettei Sisäpiirin sähköposti ole mennyt roskaposti-kansioon. Mikäli näin on käynyt, siirrä se saapuneisiin ja merkkaa toivottavaksi postiksi. Näin saat viestit myös tulevaisuudessa luettavaksesi.

Kirjoita kommentti