Näkyvyys on jotakin, mitä urheiluseuran ei oikeastaan kannata nykyään yritykselle tarjota, sillä urheiluseurat eivät mitenkään pysty kilpailemaan kaupallisten medioiden kanssa. Tämän sijasta on monia parempia, yrityksille houkuttelevampia yhteistyövaihtoehtoja.
Esimerkiksi yhteiskuntavastuuseen perustuva yhteistyö on voi olla mahdollista, jos yritykselle on varattu rahaa lasten ja nuorten urheilutoiminnan tukemiseen.
Yritys voi olla myös kiinnostunut ostamaan liikuntapalveluja henkilöstölleen – esimerkiksi kurssit tai virkistyspäivät voivat olla seuralle tulonlähde.
Seurat eivät pysty kilpailemaan kaupallisten medioiden kanssa.
Keskeisimmät vinkit yritysten kanssa neuvottelemiseen:
1) Selvitä, mitkä ovat mahdollisen yhteistyökumppanin motiivit lähteä mukaan.
Joskus kyse voi olla puhtaasti lahjoituksesta – tällöin helpointa on hoitaa asia kuntoon esimerkiksi kausijulkaisumainoksen muodossa. Jos yritys haluaa selvää vastinetta rahalleen, pyri selvittämään etukäteen millaista. Jos tämä ei ole mahdollista ennen palaveria, kysy suoraan!
2) Mieti tarkasti, kuka on paras henkilö neuvottelemaan seuran puolelta.
Yleensä tämä on se henkilö, jonka kautta kontakti yritykseen on saatu. Yhteistyösopimuksia sopii parhaiten hoitamaan sellainen hallituksen jäsen, jolla on kontakteja paikalliseen liike-elämään. Tarjottava kokonaispaketti kannattaa luonnollisesti suunnitella yhdessä seuran toimihenkilöiden kanssa, jotta luvataan vain toteutettavissa olevia asioita.

3) Pohdi, voisiko yritys tarjota jotain muuta kuin rahaa.
Esimerkiksi yrityksen intranetissä leviävä maksuttoman koripallokurssin mainos voi olla huikea menestys. Kannattaa rohkeasti pohtia uudenlaisia, kartoittamattomia yhteistyön tapoja.
4) Arvioi, onko yrityksille tarjoamanne konsepti kyllin tuotteistettu.
Jos jokaisen muutaman sadan euron sponsorin hankintaan käytetään päiväkausia aikaa, ei toiminta ole kovinkaan kustannustehokasta. Kannattaakin lähtökohtaisesti tarjota valmiita paketteja: kausijulkaisu- tai nettisivumainoksia, esittelyständejä seuran tapahtumissa, peliasumainoksia, virkistyspäiviä jne. Suurempien sponsorien ollessa kyseessä kannattaa toki tehdä räätälöintiäkin.
5) Muista lupausten toteuttaminen.
Yhteistyökuviot eivät saa unohtua sopimuksen synnyttyä, vaan selkeät prosessit ja vastuuhenkilöt ottavat hoitavat yhteistyötä. Pienet asiat, kuten kutsut päättäjäisiin tai joulukortit ovat myös tärkeitä!
Tämä kirjoitus on kahden sivun mittainen osuus Aina Ennenkin Sisäpiirin jäsenille maksuttomasta 23 sivun E-kirjasta ”Jäsenet ja Varainhankinta”, jonka on olen tehnyt yhteistyössä Sporttisaitin kanssa.
Mikäli olet jo maksuttoman Sisäpiirin jäsen, niin sähköpostissasi pitäisi olla tuorein uutiskirje sisältäen tiedot kirjan lataamisesta.
Jos et ole vielä liittynyt jäseneksi, niin tee se nyt alla olevan linkin kautta. Saat paluupostina vahvistusviestissä muiden etujen lisäksi nuo tarvittavat tiedot E-kirjan lukemiseen.
Liity Aina Ennenkin Sisäpiiriin!
Liity nyt maksuttomaan Aina Ennenkin Sisäpiiriin ja saat muun muassa seuraavat edut:
1) Uutiskirjeen kautta tiedon uusista blogipostauksista aina kätevästi meiliisi.
2) Osallistumisoikeuden vain Sisäpiiriläisille pidettäviin ilmaisiin nettiseminaareihin.
3) Pääsyn suljettuun Aina Ennenkin Sisäpiirin facebook-ryhmään, jossa jo yli 180 jäsentä tällä hetkellä.
4) Maksutta Sisäpiiriläisille Sporttisaitin kanssa yhteistyössä tehdyn 23 sivuisen E-kirjan ”Jäsenet ja varainhankinta”.
Liity Aina Ennenkin Sisäpiiriin!
Ps. Kannattaa tarkistaa, ettei Sisäpiirin sähköposti ole mennyt roskaposti-kansioon. Mikäli näin on käynyt, siirrä se saapuneisiin ja merkkaa toivottavaksi postiksi. Näin saat viestit myös tulevaisuudessa luettavaksesi.
Jos pidit kirjoituksesta ja uskoisit sen olevan hyödyllinen muillekin, niin jaa se helposti alla olevilla some-napeilla omissa verkostoissasi.